“De bakkersbranche is een gigantische energieverslinder waarin zoveel energie verloren gaat,” zegt Jan-Aart Schuld van Bakkerij Schuld in Elburg, koploper op het gebied van energieneutraal bakken.
“Door het verschil te maken in de markt, zullen anderen vanzelf (gedwongen) volgen. En door het behaalde voordeel zijn we beter concurrerend geworden en is het toekomstperspectief zeer gunstig. En voor een familiebedrijf is het prettig dat hiermee is de familietraditie voor de komende fase weer een generatie doorgegeven is. Innovatie als een eerbetoon aan het verleden.”
Wat is dan de innovatie? In 2027 de eerste energie neutrale bakker van de toekomst zijn, dat is de ambitie van Bakkerij Schuld. Het blijvend ontwikkelen van energie reducerende onderdelen in een energieverslindende branche. Gebruik van robogas voor ovens, hybride bakken. Vacuümkoeler, minder energieverbruik, uren reductie, opslag en hergebruik van energie. Kwaliteitsverbeteringen en zelfvoorzienend zijn zijn de aspecten voor de duurzame bakkerij van de toekomst.
Jan-Aart: “De kracht van de innovaties is de samenwerking van een aantal sterke partijen. Als iedereen passie heeft op zijn eigen vakgebied dan krijgen we mooie pareltjes die ontstaan. Mede door deze toegepaste innovaties hebben we de ambachtelijke bakkerij wakker geschud en is het ambachtelijke bakkersvak wellicht voor de toekomst gered. Al is het in een andere vorm. Door cross-selling toe te passen in al onze facetten van exploitatie is een toekomst in het ambacht verzekerd. AI en zelfvoorzienend ondernemen is cruciaal geworden. De educatie zal moeten worden aangepast (en is ook onze taak).”
In de basis wil Bakkerij Schuld vasthouden aan hun bedrijfscultuur en principes. Daarnaast uniek zijn in uitvoering en processen t.o.v. de branche (en wellicht zelfs daarbuiten). De samenwerking opzoeken met branchevreemde partners die versterkend naar elkaar kunnen ontwikkelen. Verduurzaming van de energielasten door met andere ogen te kijken naar processen. Wat kan wél?! En welke risico’s zijn we bereid te nemen?
Het tijdig implementeren van digitalisatie sinds de laatste 12 jaar is een belangrijk onderdeel geweest in de ontwikkeling van het bedrijf. Bakkerij Schuld wil een voorbeeldfunctie zijn met alle voordelen van dien. Ambassadeur zijn op hun vakgebied en ondanks kinderziektes een first-mover advantage hebben.
Jan-Aart: “Vergeet niet, “wie je kent” boven “wat je weet” is enorm belangrijk. Mijn heilige overtuiging dat samenwerking met onderling respect de kracht van de toekomst is. Dan krijgen we allemaal het ‘Schuld-gevoel’