Het is 2013. Erik Smienk werkt bij een bedrijf dat onder andere trapliften verkoopt. Tienduizend euro voor een nieuwe traplift is geen gek bedrag op dat moment en door die hoge prijs valt een groep hulpbehoevenden buiten de boot. Maar er is nog iets waar Erik slecht mee uit de voeten kan. Erik: “Regelmatig werd ik gebeld over trapliften van soms maar een paar maanden oud. De bewoner was in het beste geval verhuisd en in het slechtste geval overleden. Nemen jullie de traplift terug? Ik moest altijd ‘nee’ antwoorden. Een traplift is een maatwerkproduct en wordt niet gerecycled. Terwijl ik soms een dag later eenzelfde soort lift verkocht.”
Gebruikte trapliften worden in ruil voor een paar tientjes afgevoerd naar de oud-ijzer handelaar. Niemand in deze markt recycled. Maar, ergens in Eriks hoofd begint het idee te groeien. Innovatie ten top, het gaat om een compleet nieuwe tak van sport.
1. Degene die van de traplift af wil, 2. de koper die een betaalbare traplift kan aanschaffen, 3. Erik zelf die een mooi bedrijf kan opbouwen. “Dus dat ben ik gaan doen! Ik ben trapliften gaan opkopen en een website gestart. Eerst een dag per week naast mijn baan, maar al snel fulltime.” De aanvragen stromen binnen en sinds 2014 is Smienk Trapliften uitgegroeid tot een bloeiend bedrijf. Begonnen met zo’n twintig liften op voorraad maar inmiddels is het magazijn gevuld met rond de 1500 stuks.
Erik: “Een tweedehands traplift moet net zo normaal worden als een tweedehands auto. Dat is vanaf de start ons doel geweest. Mensen moeten een keuze hebben. En het mooie is dat we dit doel anno 2021 bereikt hebben. Niemand kan meer om tweedehands trapliften heen en de vraag blijft groeien.” Een veilige traplift voor een lage prijs, dat is de huidige slogan van Smienk. Voor particulieren zijn gebruikte trapliften vaak tot de helft goedkoper. “Een steeds grotere groep mensen kan daardoor langer thuis blijven wonen. Ik ben echt trots dat wij daaraan bijdragen.”
Op het gebied van bewustwording is nog veel terrein te winnen vult Erik aan. Er worden nog steeds heel veel trapliften weggegooid. “Snel aan de slag in je nieuwe huis en hup, die sta-in-de-weg naar de schroothoop. Mensen beseffen zich niet dat een traplift geld waard is. Elke zaterdag rijden wij vier of vijf routes door het hele land en inspecteren we trapliften. Kunnen we ze hergebruiken? Welke prijs kunnen we bieden?”
Maatwerkproducten opnieuw inzetten is uitdagend en een proces van voortdurend blijven innoveren. “Je hebt een enorme variëteit aan trappen. Al in onze beginjaren zijn we trapliften passend gaan maken. Een stuk verwijderen uit de ene en gebruiken in de andere lift. Lassen, inmeten, nameten, reviseren, we gaan telkens een stap verder.”
En, na jaren van sterke groei is wat betreft de interne organisatie tijd om flink te professionaliseren. “Soms groei je harder dan je aankunt. Op dit moment zijn we onze systemen en processen aan het optimaliseren. Stabiel, sterk en stevig, we willen onze organisatie verder uitbouwen. Via innovatiemakelaar Sina Salim hebben we onlangs een subsidie kunnen aanvragen om een volgende stap te zetten. Onze lat ligt hoog, voor zowel de kwaliteit van onze producten als voor onze dienstverlening.”
Die klantgerichte dienstverlening is heel belangrijk, vult Erik aan. “Soms ben jij als monteur de enige die bij onze klant over de vloer komt die week. Je komt in schrijnende situaties terecht en een beetje aandacht is dan heel waardevol. Daarom krijgt iedereen de tijd om een kopje koffie te drinken en een praatje te maken. Het is een beetje cliché, maar ik ben echt supertrots op mijn team en hoe we het doen. Met z’n alleen dragen we bij aan de vermindering van die enorme kapitaalvernietiging. Een traplift, en oud worden in je eigen huis, moet voor iedereen bereikbaar zijn. Daar blijven we keihard voor werken!”