Het ontwikkelen van plantaardig convenience food van restaurantkwaliteit, dat is waar Carola en Mattèo Piano van Innogusto zich mee bezig houden. Vanaf 2021 koop je in de supermarkt een verrukkelijke carbonara die je vervolgens met het hele gezin eet, of je nou vegetarisch, vegan of vleeseter bent. De stap van dierlijk naar plantaardig voedsel kan daarmee naadloos gezet worden en dat is precies het doel van deze twee foodies.
Carola: “Ik ben al meer dan dertig jaar vegetariër en Mattèo is inmiddels flexitariër. Toen wij elkaar tien jaar geleden leerden kennen kwamen er twee verschillende werelden en eetculturen bij elkaar. We zijn allebei lekkerbekken en hobbykoks die houden van experimenteren in de keuken, van samen kokkerellen.” Mattèo: “Koken heeft binnen Italiaanse families een belangrijke rol, ook in mijn familie is dat zo. Mijn kennismaking met de vegetarische keuken was niet alleen maar positief. Vegetarisch eten mag lekkerder en smeuïger. Je wilt niet altijd die geitenkaassalade of iets met kikkererwten, maar ook een keer een lekkere ragout of een stoofpotje. En dat kán plantaardig.” Innogusto wil voldoen aan de klantbehoefte die Mattèo en Carola zelf ervaren hebben en ontwikkelt daarom aantrekkelijke, makkelijke voeding op basis van vlees-, vis- en zuivelvervangers.
En dat is niet makkelijk! Zeker niet als je streeft naar ‘restaurantkwaliteit’. Vleesvervangers gedragen zich tijdens het kookproces heel anders dan vlees, het ontwikkelen van deze producten vraagt dan ook om een behoorlijke verdiepingsslag. Hoe ga je vleesvervangers zo bereiden dat het gerecht qua smaakbeleving minimaal net zo goed is als de vleesvariant? Carola: “Het is een kwestie van heel veel testen. Niet alleen met soja, maar ook met erwtenproteïne en tuinboonproteïne. Je kunt je bijna niet voorstellen hoeveel research er voorafgaat aan het creëren van onze producten. Mattèo: “Wat gebeurt er als je het opwarmt, als je er vocht aan toevoegt, het mengt met iets anders of bewaart in de koelkast? Elke stap die je in de keuken doet kost geld in een productieomgeving. Hoe realiseer ik dezelfde kwaliteit op een efficiënte manier zodat het product betaalbaar blijft?”
De meeste vlees- en zuivelvervangende producten op de markt zijn niet ontwikkeld om te verwerken in maaltijdcomponenten zoals Innogusto dat doet. Een intensieve samenwerking met producenten is daarom essentieel. Carola: “Met onze focus op smaakbeleving hebben we een heel eigen invalshoek. In de toekomst zullen we steeds meer samen producten gaan ontwikkelen. We pleiten er ook voor om binnen de hele keten niet alleen te kijken naar productiemethodes en gezondheidsaspecten, maar ook naar beleving bij de klant. Je moet aansluiten bij waar de consument nu staat, dan kun je het verschil maken.”
Het gezondheidsaspect van haar producten is belangrijk voor Innogusto, alle huidige producten scoren dan ook A of B op de Nutriscore. Ook ethische factoren en het reduceren van grondstoffen zijn belangrijk. Net als software krijgen de producten van Innogusto doorlopend ‘upgrades’, want de markt is volop in ontwikkeling. Mattèo: “Onze grootste uitdaging ligt in het maken van eenvoudige, clean label producten. We volgen de ontwikkelingen in de markt niet alleen, we sturen ze ook aan. Het aspect betaalbaarheid is daarbij een grote uitdaging. We willen specifiek gèèn elitair product voor een kleine groep mensen maken. Het is een constante zoektocht naar de balans tussen je idealen en wat op dit moment realistisch is.”
De klassieke ragout uit Bologna, een Zuid Italiaanse kruidige pastasaus en de Marinara ragout (op basis van een visvervanger) zijn inmiddels klaar om de markt te veroveren. Ei, spek en kaas vervangen en zo een 100% plantaardige carbonara maken lijkt voor iedere foodie een onmogelijke opgave. Maar Mattèo en Carola durfden het aan. Mattèo: “De eerste reacties zijn heel erg positief! De meeste carbonara’s uit de supermarkt bestaan uit room en kleine stukjes spek. Wat wij maken is een gerecht dat heel dicht bij de beleving van een echte carbonara komt. Om de stap naar plantaardig voedsel zo klein mogelijk te maken kiezen we voor bekende gerechten waar mensen vertrouwd mee zijn.” Carola: “Ik ben zelf het meest trots op de Zuid Italiaanse bolognese omdat die voor mij de echte Italiaanse keuken weerspiegelt die ik via mijn schoonfamilie heb leren kennen. Ik vind het fantastisch dat ik nu een vegan versie van deze verrukkelijke saus heb kunnen ontwikkelen.”
Na succesvolle pilots bij twee grote supermarkten gaat Innogusto in 2021 landelijk. Het is een spannende fase, maar beide lanceringen waren heel succesvol. En dit is nog maar het begin vertelt Carola. Het assortiment wordt uitgebreid met lekkere Italiaanse snacks, kant en klaar maaltijden en pizza’s. “We gaan video’s maken waarin de veelzijdigheid van de producten naar voren komt en die bijdragen aan het comfort en gemak dat we onze klanten willen bieden. Innogusto wordt een culinaire, Italiaanse, plantaardige belevingswereld. We willen plantaardig voedsel naar een restaurantniveau tillen en mainstream maken.” Mattèo: “Plantaardigheid wordt een non-issue, je koopt gewoon een lekkere bolognese of carbonara. Gezondheid en duurzaamheid krijg je er als bonus bij. ‘Jullie producten zijn een beetje de Tesla van de voeding’, zei iemand tegen ons. En dat is precies waar we naar streven, plantaardig eten sexy maken.”