Van vier enthousiaste vrienden met ambitie op een vrijdagavond aan tafel tot een brouwerij met proeflokaal die 100.000 liter bier per jaar produceert. Hert Bier uit Putten produceert Veluws sinds 2014 Veluws bier voor speciaalzaken en horeca. Wat als een hobby begon groeide uit tot een goedlopende handel met potentie voor de toekomst.
De laatste jaren zijn er veel brouwerijen bij gekomen in Nederland. De oprichters van Hert Bier wisten daarom dat ze uniek moesten zijn. “Goede bieren hadden we al”, vertelt Marcel van Pijlen, één van de oprichters van Hert Bier. “Eén van ons brouwt al 25 jaar bier. We wilden het geen Puttens bier noemen, want dan drinken ze het in de omliggende plaatsen niet. Daarom hebben we gekozen voor echt Veluws bier. Hert Bier. Hiermee willen we verbinding maken met de regio en haar inwoners.
Door het bier een thema mee te geven wil Hert Bier mensen meer dan alleen een drankje voorschotelen. “Al onze bieren hebben het thema Leven”, vertelt Marcel, “Met de bieren als Zwaar Leven en Dubbel Leven reiken we mensen een gespreksonderwerp aan. Het gesprek mag dan misschien cliché beginnen, maar het opent wel een gesprek.”
Eind 2013 werd het idee van een Puttense brouwerij geboren. Op een vrijdagavond zitten Marcel van Pijlen en drie vrienden samen aan de keukentafel. Een van hen dreigt zijn baan te verliezen en samen gaan ze op zoek naar een plan B. “We wilden iets in de handel gaan doen”, vertelt Marcel, “Met handel kan je floreren. Toen op die vrijdagavond de biertjes op tafel werden gezet waren we er na een kwartier uit: het wordt bier.” De vier heren hebben allen hun eigen vak, maar één van hen brouwt al 25 jaar bier dus ligt de keuze voor de hand.
Een plan was nummer één, de uitvoering twee. Met een naam en de verschillende biersoorten gaan de heren van start. “Wij dronken de biertjes al jaren met plezier”, vertelt Marcel, “Maar dan is het natuurlijk alsnog de vraag wat andere mensen ervan vinden.” Succes bleek, want drie jaar na de start wordt de eerste echte Puttense brouwerij geopend. In een pand op bedrijventerrein Keizerswoert vindt de productie plaats. “We willen dat ons bier écht Veluws bier is, met verbinding met de regio.” vertelt Marcel, “De honing komt bij de imker uit de regio vandaan en vanaf het begin is Stichting Grensverleggende Talenten uit Putten betrokken.” Drie dagen per week helpen jongeren en volwassenen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij het afvullen en verpakken van de flessen.
De brouwerij heeft in 2017 ruim 100.000 liter Hert Bier verkocht en de doelstelling voor 2018 is tenminste 150.000 liter. “We verkopen met name aan horeca en speciaalzaken”, vervolgt Marcel, “Zij kunnen het verhaal achter het bier vertellen aan de klant. Een supermarkt kan dat niet.” In de brouwerij is ook een proeflokaal ingericht. “Verkopers en horecapersoneel nodigen we uit in de brouwerij”, zegt Marcel, “Zo zien ze met eigen ogen waar het bier gemaakt wordt en waar het thema vandaan komt.”
De heren werken allen 8 uur per week voor de brouwerij, naast hun overige functies. Maar dit maakt ze niet minder ambitieus: “Over drie jaar willen we drie keer zo groot zijn”, vertelt Marcel, “Maar mijn ambitie is niet om mijn andere werk los te laten. Juist de afwisseling en combinatie werkt erg goed en het versterkt elkaar. Zo organiseer ik ook pensioenavonden in de brouwerij.” Momenteel heeft Hert Bier volop aandacht voor IT. “Onze processen verbeteren is momenteel een grote tijdsinvestering”, zegt Marcel. “Maar een strak proces hebben we nodig om onze ambities waar te kunnen maken.” Volgens Marcel zijn er in een kapitaalintensieve branche als die van brouwerijen twee keuzes: “Je moet klein blijven of groot worden, een tussenweg is er niet. Wij zijn hard op weg naar groot!”