Stel je voor: je bent een ingenieur bij een infrabedrijf of een netwerkbeheerder, en je wordt keer op keer gevraagd om het beste tracé te bepalen voor het aanleggen van nieuwe kabels of leidingen. Hierbij is het noodzakelijk om de meest optimale routes op basis van afstand, doorlooptijd en kosten te vinden, terwijl je ook rekening moet houden met verhardingen, bomen, Natura 2000-gebieden, spoorwegen, gewaspercelen, openbare percelen, kunstwerken (zoals bruggen en viaducten), het bestaande netwerk, tunnels, wegen, waterwegen en opritten. Het lijkt haast een onmogelijke taak, maar het is een essentiële en uiterst tijdrovende bezigheid.
Het engineeringteam van Van Gelder KLM heeft de uitdaging aangenomen om dit proces te automatiseren. Door gebruik te maken van alle relevante en beschikbare gegevens wordt een volledig geautomatiseerde projectvoorbereiding opgeleverd, van functioneel tot aan definitief ontwerp.
De automatiseringsslag, waar Brigitta Lindeboom, hoofd Engineering van Van Gelder KLM, ruim anderhalf jaar met haar team aan heeft gewerkt, resulteert in een tijdsbesparing van een factor 10 ten opzichte van traditionele methoden. Deze oplossing versnelt niet alleen de ondergrondse inframarkt, maar draagt ook bij aan de energietransitie. Naast deze versnelling worden faalkosten vermeden, reisbewegingen geminimaliseerd en graafschades voorkomen. De afnemers van deze innovatie zijn netwerkbeheerders zoals Enexis en Liander, evenals de afdelingen KLM en Verkeerstechniek van de Van Gelder Groep.